Downloaden als PDF bestand

Artikel 1 – Toepassing en reikwijdte

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke overeenkomst of andere rechtsbetrekking tussen Privacy in Business en een wederpartij (hierna te noemen: ‘Cliënt’) waarbij Privacy in Business werkzaamheden verricht of zal verrichten, voorzover van deze voorwaarden niet door partijen schriftelijk is afgeweken.
  2. De toepasselijkheid van door de Cliënt gehanteerde, algemene of specifieke voorwaarden wordt bij deze uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  3. Privacy in Business is bevoegd om deze algemene voorwaarden te wijzigen. De gewijzigde algemene voorwaarden zijn van toepassing op nieuwe opdrachten tot het verrichten van werkzaamheden en op lopende overeenkomsten.
  4. Indien e?e?n of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Indien een op grond van de vorige zinsnede geheel of gedeeltelijk nietige of vernietigde bepaling vervangen wordt, wordt deze nieuwe bepaling opgesteld in de geest van de oorspronkelijke bepaling.

Artikel 2 – Offertes en overeenkomsten

  1. Alle offertes van Privacy in Business zijn vrijblijvend. Indien een offerte een vrijblijvend aanbod bevat en dit aanvaardt wordt, heeft Privacy in Business het recht dit aanbod in ieder geval binnen twee werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
  2. Offertes van Privacy in Business zijn geldig voor de in de offerte aangegeven termijn. Indien er geen termijn is aangegeven, is de offerte geldig tot veertien [14] dagen na de datum waarop de offerte is uitgebracht.
  3. Met Cliënt overeengekomen termijnen zijn nimmer fatale termijnen maar gelden slechts als een redelijke inschatting.
  4. Privacy in Business is eerst gebonden, nadat en voor zover Privacy in Business een opdracht schriftelijk of elektronisch heeft aanvaard alsmede indien uit het uitvoeren van de overeenkomst blijkt van de mondelinge aanvaarding van Privacy in Business.
  5. Aanvullende afspraken of bevestigingen, welke van de schriftelijke aanvaarding als voormeld afwijken, zijn slechts geldig indien zij door Privacy in Business schriftelijk of elektronisch zijn aanvaard of bevestigd.
  6. Privacy in Business kan niet worden gehouden aan haar offertes of aanbiedingen, dan wel de daarop gebaseerde opdrachtbevestiging, indien Cliënt redelijkerwijs kan begrijpen dat de offerte, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Privacy in Business kan een dergelijke vergissing of verschrijving eenzijdig bindend corrigeren.
  7. Privacy in Business is gerechtigd om bij de uitvoering van de opdracht gebruik te maken van de diensten van derden. Dit geldt ook in de gevallen waarbij een opdracht is verleend met het oogmerk die door een specifiek persoon te laten uitvoeren. In geen geval kan de Cliënt een ander dan Privacy in Business tot nakoming van de overeengekomen werkzaamheden aanspreken.
  8. Privacy in Business is een maatschap. Alle overeenkomsten worden gesloten met terzijdestelling van de artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW geacht uitsluitend te zijn aanvaard door de maatschap.

Artikel 3 – Bescherming persoonsgegevens

  1. Partijen zijn verplicht elkaar over en weer alle medewerking te verlenen teneinde de andere partij in staat te stellen haar verplichtingen op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) na te komen. Hieronder wordt onder meer verstaan dat Cliënt Privacy in Business tijdig en deugdelijk zal informeren of enige verwerking in het kader van een overeenkomst die onder de AVG valt.
  2. Voor zover de verplichting genoemd in dit artikel werkzaamheden en/of kosten met zich meebrengt voor Privacy in Business zal Cliënt deze vergoeden. Cliënt zal ervoor zorg dragen dat de verantwoordelijke in de zin van de AVG alle verplichtingen van de AVG zal naleven.
  3. Cliënt vrijwaart Privacy in Business voor alle aanspraken van derden die jegens Privacy in Business mochten worden ingesteld op grond van de AVG.

Artikel 4 – Tarieven

  1. Tenzij anders vermeld, geschieden alle prijsopgaven onder voorbehoud van prijswijziging.
  2. Privacy in Business heeft het recht haar tarieven in ieder geval tweemaal per jaar aan te passen als gevolg van indexering van de directe kosten.
  3. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, zullen de door Privacy in Business te verrichten werkzaamheden door Cliënt vergoed worden op basis van aan de werkopdracht bestede uren.
  4. Uurtarieven worden vastgesteld per werkopdracht.
  5. Tenzij anders vermeld, zijn de tarieven/honoraria van Privacy in Business exclusief BTW.
  6. Afspraken betreffende tariefverlaging en/of tariefstijging zijn alleen bindend na schriftelijke toestemming van Privacy in Business.
  7. Privacy in Business zal kosten die niet in haar tarieven zijn verwerkt aan de Cliënt doorbelasten, zoals (maar niet beperkt tot) reiskosten (0,36 cent per kilometer of de werkelijke reistijd) en in het algemeen de kosten van in overleg met de Cliënt ingeschakelde derden.

Artikel 5 – Betaling

  1. Privacy in Business zal maandelijks factureren voor de tot dan toe bestede uren en kosten, tenzij ander met Cliënt is overeengekomen.
  2. Privacy in Business is gerechtigd om aan de Cliënt een voorschot in rekening te brengen. Eerst na ontvangst van het voorschot zal Privacy in Business met de werkzaamheden dienen aan te vangen. Dit voorschot zal worden verrekend bij de laatste factuur van de werkzaamheden waarop de betaling van het voorschot betrekking heeft.
  3. De betaaltermijn voor Cliënt bedraagt 14 dagen na factuurdatum.
  4. Cliënt is niet gerechtigd tot korting, opschorting of verrekening.
  5. Bij een niet tijdige betaling is de Cliënt, naast het verschuldigde bedrag en de daarop verschenen rente, gehouden tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten, daaronder begrepen de kosten voor advocaten, deurwaarders en incassobureaus. De buitengerechtelijke kosten bedragen ten minste 15% van het door Cliënt aan Privacy in Business verschuldigde bedrag.
  6. De vordering tot betaling is direct opeisbaar in geval Cliënt in staat van faillissement wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt dan wel algeheel beslag op de vermogensbestanddelen van Cliënt wordt gelegd, Cliënt overlijdt en voorts, indien deze in liquidatie treedt of wordt ontbonden.
  7. Na het verstrijken van dertig [30] dagen na factuurdatum is Cliënt, die niet tijdig betaalt van rechtswege in verzuim, zonder dat hier ingebrekestelling voor is vereist.
  8. Indien enig factuurbedrag of enige voorschotnota onbetaald is gebleven, heeft Privacy in Business het recht verdere werkzaamheden op te schorten.
  9. Ingeval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn Cliënt, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke Cliënt zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag.
  10. Zodra Cliënt in verzuim is, is hij vanaf de vervaldag tot aan de dag der algehele betaling een rente verschuldigd gelijk aan de wettelijke (handels)rente met een minimum van 2% per maand – waarbij een gedeelte van de maand bij de berekening daarvan voor een gehele maand wordt gerekend – verschuldigd over het nog openstaande bedrag totdat volledige betaling heeft plaatsgevonden.

Artikel 6 – Wijze van uitvoering van de overeenkoms

  1. Cliënt is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke Privacy in Business nodig heeft voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze aan Privacy in Business ter beschikking te stellen.
  2. Privacy in Business bepaalt de wijze waarop de opdracht dient te worden uitgevoerd. Privacy in Business heeft de plicht desgevraagd Cliënt tevoren over de wijze waarop aan de uitvoering vorm wordt gegeven in te lichten.
  3. Privacy in Business zal personeel ter beschikking stellen, hetzij op locatie, hetzij elders. Gedurende de ter beschikkingstelling zal het personeel werkzaamheden verrichten op basis van een inspanningsverplichting.
  4. In de overeenkomst zal onder meer worden vermeld: de duur van de terbeschikkingstelling, de aard en plaats van de te verrichten werkzaamheden alsmede een door ieder der partijen aan te stellen contactpersoon die als aanspreekpunt voor de andere partij zal fungeren.
  5. Indien de voorwaarden niet zijn vastgelegd gaat Cliënt akkoord met de door Privacy in Business gestelde voorwaarden.
  6. In het geval communicatie tussen de Cliënt en Privacy in Business geschiedt met behulp van elektronische middelen zoals e-mail en andere vormen van dataverkeer, dan zullen beide partijen zorgdragen voor standaard virusprotectie. Geen van beide partijen is jegens de andere partij aansprakelijk voor eventuele schade die het gevolg is van de verzending van virussen en/of andere onregelmatigheden in de elektronische communicatie, en voor niet of beschadigd ontvangen berichten. De verzending van e-mail en andere vormen van dataverkeer geschiedt ongeëncrypteerd tenzij de Cliënt voor de verzending van enig specifiek bericht heeft verzocht gebruik te maken van encryptiemogelijkheden.

Artikel 7 – Meer-/minderwerk

  1. Privacy in Business is slechts verplicht tot het uitvoeren van die werkzaamheden die uitdrukkelijk zijn vermeld in de opdrachtbevestiging/overeenkomst, dan wel die daarnaast door Privacy in Business zijn bevestigd.
  2. Alle wijzigingen ten opzichte van de in de opdracht vermelde werkzaamheden, hetzij door een bijzondere opdracht van Cliënt, hetzij veroorzaakt doordat de verstrekte gegevens niet overeenstemmen met de werkelijke uitvoering van de opdracht dan wel anderszins, behoren, wanneer daaruit meer kosten ontstaan, beschouwd te worden als meerwerk en voor zover daaruit minder kosten ontstaan als minderwerk.
  3. Partijen informeren elkaar zo spoedig mogelijk indien zich significante wijzigingen voordoen in het aantal (geschatte) uren, de (geschatte) doorlooptijd, de verwachte opleverdatum en/of de overeengekomen aard van de werkzaamheden alsmede als zich andere omstandigheden voordoen die de behoorlijke of tijdige vervulling van de opdracht negatief beïn Zij treden daarna zo spoedig mogelijk in overleg om te bezien in hoeverre dit dient te leiden tot een wijziging van de opdracht. Bij dit overleg nemen partijen elkaars gerechtvaardigde belangen in acht.
  4. Meerwerk zal worden berekend op basis van de prijsbepalende factoren die gelden op het moment dat het meerwerk wordt verricht.

Artikel 8 – Intellectuele eigendomsrechten en eigendomsvoorbehoud

  1. Het auteursrecht op rapporten, voorstellen en andere werken die voortkomen uit de werkzaamheden berusten te allen tijde bij Privacy in Business. Modules, modellen, technieken, instrumenten, waaronder ook software, die zijn gebruikt voor de uitvoering van de opdracht zijn en blijven te allen tijde eigendom van Privacy in Business, tenzij anders wordt overeengekomen.
  2. Openbaarmaking kan dan ook alleen geschieden na verkregen toestemming van Privacy in Business.
  3. Cliënt heeft het recht stukken te vermenigvuldigen voor gebruik in zijn eigen organisatie, voor zover passend binnen het doel van de opdracht. Dit houdt tevens in dat deze stukken niet zonder toestemming van Privacy in Business mogen worden vermenigvuldigd en verstrekt aan derden. Dit geldt ook na het beëindigen van de overeenkomst met Privacy in Business.
  4. Cliënt vrijwaart Privacy in Business tegen aanspraken van derden die stellen dat door of in verband met de uitvoering van de overeenkomst inbreuk wordt gemaakt op de intellectuele eigendomsrechten en/of databankrechten van een derde voor zover een dergelijk inbreuk betrekking heeft op ontwerpen, goederen of programmatuur die door Cliënt aan Privacy in Business ter beschikking zijn gesteld.
  5. Zolang Cliënt niet al zijn verplichtingen, voortvloeiende uit de met Privacy in Business gesloten overeenkomst, is nagekomen, blijven geleverde zaken van Privacy in Business. Cliënt kan het geleverde, hetwelk onder het eigendomsvoorbehoud valt, niet in gebruik nemen, publiceren, doorverkopen, vervreemden, verpanden, bezwaren of gebruiken als betaalmiddel.

Artikel 9 – Klachten

  1. Klachten worden door Privacy in Business slechts in behandeling genomen indien Cliënt binnen 8 dagen na ontdekking van het gebrek in de dienstverlening, dan wel binnen 8 dagen nadat Cliënt het gebrek in de dienstverlening redelijkerwijs had behoren te ontdekken, Privacy in Business daarvan schriftelijk in kennis heeft gesteld. Het indienen van een klacht ontslaat Cliënt niet van zijn betalingsverplichtingen ten opzichte van Privacy in Business.

Artikel 10 – Aansprakelijkheid

  1. Iedere aansprakelijkheid van Privacy in Business, haar werknemers, personen en rechtsvormen waarmee Privacy in Business een samenwerkingsverband heeft gesloten voor schade die voortvloeit uit of verband houdt met een toerekenbare tekortkoming of onrechtmatige daad, of die is gebaseerd op enige andere rechtsgrond, is beperkt tot het door de aansprakelijkheidsverzekeraar van Privacy in Business te dier zake uitgekeerde bedrag, vermeerderd met haar eigen risico onder die verzekering.
  2. Als de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat is de aansprakelijkheid voor de totale schade die voortvloeit uit of in verband staat met de overeengekomen werkzaamheden beperkt tot het bedrag dat voor de werkzaamheden in verband waarmee de schade is ontstaan door de Cliënt aan Privacy in Business is betaald. De Cliënt is uitsluitend gerechtigd om voor dit beperkte bedrag Privacy in Business aan te spreken.
  3. De adviezen en verrichtingen van Privacy in Business zijn gebaseerd op van Cliënt verkregen en te verkrijgen inlichtingen. Privacy in Business staat niet in voor de juistheid van de door Cliënt aan Privacy in Business verstrekte gegevens en aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard dan ook, indien Privacy in Business is uitgegaan van de door Cliënt verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens, ook al zijn deze te goeder trouw verstrekt.
  4. Privacy in Business is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade en nooit voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
  5. Elke aanspraak tot schadevergoeding jegens werknemers of personen waarmee Privacy in Business een samenwerkingsverband heeft gesloten is uitgesloten. Genoemde werknemers, personen of rechtsvormen kunnen zich te allen tijde beroepen op dit ten behoeve van hen bedongen derdenbeding.
  6. Wanneer Privacy in Business bij de uitvoering van werkzaamheden derden inschakelt aanvaardt zij geen aansprakelijkheid voor schade die een gevolg is van tekortkomingen van deze derden. Op eerste verzoek zal Privacy in Business rechten die zij jegens de desbetreffende derde kan uitoefenen in verband met de door de derde veroorzaakte schade aan de Cliënt overdragen.
  7. Alle aanspraken van de Cliënt vervallen twaalf maanden nadat de werkzaamheden zijn verricht waarop deze aanspraken betrekking hebben.

Artikel 11 – Geheimhouding

  1. Partijen verplichten zich tot geheimhouding omtrent alle vertrouwelijke informatie die partijen van elkaar ontvangen. Partijen leggen deze verplichting tevens op aan hun medewerkers alsmede aan de door hen ingeschakelde derden, en hun medewerkers ter uitvoering van de overeenkomst tussen partijen.
  2. Indien Cliënt de geheimhoudingsverplichting als bedoeld in het eerste lid schendt, is Cliënt een direct opeisbare boete van EUR 10.000,00 verschuldigd. Privacy in Business behoudt zich alle rechten voor om naast de direct opeisbare boete haar schade te vorderen.

Artikel 12 – Duur overeenkomst / beëindiging

  1. Tenzij in de overeenkomst anders is overeengekomen, geldt de overeenkomst voor de duur van de door Cliënt opgedragen werkzaamheden.
  2. Ieder der partijen kan slechts door opzegging, desgewenst met onmiddellijke ingang, de overeenkomst beëindigen. De Cliënt is gehouden de vergoeding te voldoen voor de tot het moment van beëindiging verrichte werkzaamheden.
  3. De looptijd van de overeenkomst wordt stilzwijgend verlengd voor eenzelfde periode tenzij Cliënt uiterlijk twee maanden voor het einde van de overeenkomst schriftelijk bij Privacy in Business heeft opgezegd.
  4. Indien in de overeenkomst een termijn voor detachering is opgenomen wordt deze termijn automatisch verlengd met eenzelfde periode tenzij Cliënt uiterlijk twee manden voor het einde van de overeenkomst deze schriftelijk heeft opgezegd.
  5. Partijen kunnen in de navolgende gevallen, zonder dat een ingebrekestelling of rechtelijke tussenkomst vereist is, de overeenkomst, door schriftelijke kennisgeving, buitengerechtelijk ontbinden:
    • indien een partij in staat van faillissement wordt verklaard, voorlopige surseance van betaling wordt verleend dan wel onder curatele wordt gesteld;
    • indien een partij zijn bedrijf staakt of zijn activiteiten geheel of gedeeltelijk overdraagt;
    • indien het bedrijf wordt geliquideerd;
    • indien ten laste van een partij beslag wordt gelegd. Privacy in Business kan voorts de overeenkomst beëindigen indien de zeggenschap (in de onderneming) van Cliënt wijzigt. Partijen zullen wegens de in artikellid bedoelde beëindiging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.

Artikel 13 – Varia

Op alle overeenkomsten en rechtsbetrekkingen met Privacy in Business is Nederlands recht van toepassing. Alle geschillen tussen de Cliënt en Privacy in Business zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Groningen, onverminderd de bevoegdheid van Privacy in Business om een geschil voor te leggen aan enige andere bevoegde rechter.

Downloaden als PDF bestand